To nauczyciel, który równocześnie z nauczycielem nauczania zintegrowanego bądź nauczycielem przedmiotu, jest obecnych na lekcjach i pracuje z dziećmi, które potrzebują pomocy i wsparcia. Przygotowuje dla nich dostosowane zadania, ćwiczenia i pomoce dydaktyczne, aby w jak najlepszy, najpełniejszy sposób zrozumiały i przyswoiły przerabiany materiał.
Praca nauczyciela wspomagającego opiera się przede wszystkim na właściwym poznaniu dziecka, jego możliwości, mocnych i słabszych stron. Dopiero wówczas możliwe jest zorganizowanie i zaoferowanie mu najwłaściwszej pomocy w zdobywaniu wiedzy i funkcjonowaniu w zespole klasowym i całej społeczności szkolnej.
Na lekcji nauczyciel wspomagający ściśle współpracuje z nauczycielem wiodącym. Pełni rolę „dyskretnego” doradcy w taki sposób, aby nie zaburzać toku lekcji i wspierać pracę tych uczniów, którzy tego potrzebują. Zachęca ich do pracy, do aktywnego udziału w zajęciach, zapobiega ich bierności. Przede wszystkim stara się stworzyć jak najlepsze warunki rozwoju dziecka, dając mu szanse i możliwości odniesienia sukcesu. Nie najważniejszy jest efekt końcowy pracy ucznia ale ważny głównie wysiłek jaki został przez niego włożony aby wykonać zadanie. Wiara, że sukces jest możliwy do osiągnięcia daje właściwą motywacje do działania, zaangażowanie w pracę.
Praca nauczyciela wspomagającego nie ogranicza się tylko do uczniów z orzeczeniami. Na jego pomoc i wsparcie może liczyć każdy uczeń, który tego potrzebuje.
W szkole spotykają się różne dzieci, każde z nich wymaga indywidualnego podejścia a często i specjalnego traktowania. Codzienna praca nauczyciela wspomagającego daje wiele satysfakcji.
Uśmiech i zadowolenie dziecka jest dla nauczyciela największą nagrodą.
Nauczyciel wiodący czyli nauczyciel przedmiotu jest głównym organizatorem procesu dydaktyczno-wychowawczego w klasie.
Nauczyciel wspomagający przypisany jest do ucznia/uczniów, którzy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i zgodnie z zaleceniami wymagają wspomagania.
Wspomaganie polega na pomocy uczniowi w zdobywaniu wiedzy i umiejętności dostosowanych do jego możliwości i zgodnych z jego potrzebami oraz właściwym zaistnieniu w środowisku rówieśniczym, szkolnym w poczuciu bezpieczeństwa i osiąganiu sukcesu na miarę możliwości.
Nauczyciel wspomagający współpracuje z nauczycielami przedmiotów.
Celem współpracy jest dostosowanie zakresu wiadomości, zdobywanie umiejętności w atmosferze akceptacji, tolerancji, zrozumienia i wzajemnego porozumienia na rzecz ucznia wymagającego wsparcia z zachowaniem sprawnej komunikacji, życzliwej pomocy i wzajemnego szacunku.
Nauczyciel wiodący i wspomagający ustalają:
Nauczyciel wiodący czuwa nad całą klasa i dba o sprawny przebieg jednostki lekcyjnej.
Nauczyciel wspomagający: