Nauczyciel wspomagający

 

Każdy ma prawo do szczęścia i swojego miejsca w społeczeństwie…

M. Grzegorzewska

Integracja jest systemem pedagogicznym, który opiera się przede wszystkim na wzajemnej życzliwości, a dobre wyniki i sukcesy mogą osiągnąć wszyscy uczniowie. W systemie tym z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych pracuje specjalistyczna kadra pedagogiczna a jedną z takich osób jest nauczyciel wspomagający = pedagog specjalny.

Kim jest nauczyciel wspomagający ?

To nauczyciel, który równocześnie z nauczycielem nauczania zintegrowanego bądź nauczycielem przedmiotu, jest obecnych na lekcjach i pracuje z dziećmi, które potrzebują pomocy i wsparcia. Przygotowuje dla nich dostosowane zadania, ćwiczenia i pomoce dydaktyczne, aby w jak najlepszy, najpełniejszy sposób zrozumiały i przyswoiły przerabiany materiał.

Praca nauczyciela wspomagającego opiera się przede wszystkim na właściwym poznaniu dziecka, jego możliwości, mocnych i słabszych stron. Dopiero wówczas możliwe jest zorganizowanie i zaoferowanie mu najwłaściwszej pomocy w zdobywaniu wiedzy i funkcjonowaniu w zespole klasowym i całej społeczności szkolnej.

Na lekcji nauczyciel wspomagający ściśle współpracuje z nauczycielem wiodącym. Pełni rolę „dyskretnego” doradcy w taki sposób, aby nie zaburzać toku lekcji i wspierać pracę tych uczniów, którzy tego potrzebują. Zachęca ich do pracy, do aktywnego udziału w zajęciach, zapobiega ich bierności. Przede wszystkim stara się stworzyć jak najlepsze warunki rozwoju dziecka, dając mu szanse i możliwości odniesienia sukcesu. Nie najważniejszy jest efekt końcowy pracy ucznia ale ważny głównie wysiłek jaki został przez niego włożony aby wykonać zadanie. Wiara, że sukces jest możliwy do osiągnięcia daje właściwą motywacje do działania, zaangażowanie w pracę.

Praca nauczyciela wspomagającego nie ogranicza się tylko do uczniów z orzeczeniami. Na jego pomoc i wsparcie może liczyć każdy uczeń, który tego potrzebuje.

W szkole spotykają się różne dzieci, każde z nich wymaga indywidualnego podejścia a często i specjalnego traktowania. Codzienna praca nauczyciela wspomagającego daje wiele satysfakcji.

Uśmiech i zadowolenie dziecka jest dla nauczyciela największą nagrodą.

 

Zasady współpracy nauczyciela wiodącego i nauczyciela wspomagającego

Nauczyciel wiodący czyli nauczyciel przedmiotu jest głównym organizatorem procesu dydaktyczno-wychowawczego w klasie.

Nauczyciel wspomagający przypisany jest do ucznia/uczniów, którzy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i zgodnie z zaleceniami wymagają wspomagania.

Wspomaganie polega na pomocy uczniowi w zdobywaniu wiedzy i umiejętności dostosowanych do jego możliwości i zgodnych z jego potrzebami oraz właściwym zaistnieniu w środowisku rówieśniczym, szkolnym w poczuciu bezpieczeństwa i osiąganiu sukcesu na miarę możliwości.

Nauczyciel wspomagający współpracuje z nauczycielami przedmiotów.

Celem współpracy jest dostosowanie zakresu wiadomości, zdobywanie umiejętności w atmosferze akceptacji, tolerancji, zrozumienia i wzajemnego porozumienia na rzecz ucznia wymagającego wsparcia z zachowaniem sprawnej komunikacji, życzliwej pomocy i wzajemnego szacunku.

Nauczyciel wiodący i wspomagający ustalają:

  • zakres materiału zadań obowiązujących dla danego dziecka z niepełnosprawnością
  • formę sprawdzania wymaganych wiadomości i umiejętności
  • czy dziecko wymaga dostosowania danego sprawdzianu lub karty pracy

 

ZADANIA NUCZYCIELA WIODĄCEGO

  • zapoznanie z dokumentacją ucznia z niepełnosprawnością (orzeczenie, IPET)
  • sprawdzanie i ocenianie prac ucznia
  • przygotowuje sprawdziany i karty pracy dla klasy i z wyprzedzeniem przekazuje nauczycielowi wspomagającemu w celu dostosowania go do możliwości ucznia objętego wspomaganiem
  • ocenia merytoryczną stronę dostosowanego sprawdzianu
  • zadawanie prac domowych

 

ZADANIA NAUCZYCIELA WSPOMAGAJĄCEGO

  • zapoznanie z dokumentacją ucznia z niepełnosprawnością (orzeczenie, IPET)
  • służy radą przy ocenianiu
  • dostosowuje sprawdzian i karty pracy do możliwości i umiejętności ucznia (podopiecznego)
  • czuwa nad przebiegiem sprawdzianu i wykonaniem go przez ucznia – dostosowuje treść, formę, zakres prac domowych dla ucznia

 

Nauczyciel wiodący czuwa nad całą klasa i dba o sprawny przebieg jednostki lekcyjnej.

 

Nauczyciel wspomagający:

  • planuje pracę dzieci z niepełnosprawnością
  • włącza, aktywizuje, zachęca i umożliwia czynne uczestnictwo w zajęciach swoich podopiecznych
  • wdraża do samodzielności poprzez zachęcanie do:
  • wypowiadania swojego zdania, opinii i wnioskowania,
  • tworzenia samodzielnych notatek i pisania prac na lekcji
  • zaznaczania prac domowych i ważnych informacji
  • wykazuje wrażliwość i wyczucie sytuacji :
  • ma indywidualne podejście do potrzeb i możliwości swojego ucznia/uczniów
  • wykazuje cierpliwość w pracy nad trudnościami ucznia/uczniów
  • posiada cechy otwartości, empatii i umiejętności postrzegania bieżących potrzeb dziecka
  • umie rozpoznawać rodzaj wymaganej i oczekiwanej przez dziecko pomocy
  • potrafi stworzyć dystans do emocjonalności podopiecznego i postawić granice
  • słucha wykazując zainteresowanie i zrozumienie tego, co dziecko chce przekazać i buduje adekwatny komunikat zwrotny
Skip to content