Pedagog szkolny

         


W naszej szkole w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej funkcjonują następujące formy pomocy dziecku i wspomagania jego rozwoju:

  • indywidualne nauczanie,

  • ścieżka zindywidualizowanego nauczania,

  • rewalidacja.

Wymieniowe formy pomocy są realizowane na podstawie opinii i orzeczeń wydawanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Wszelkie działania na rzecz pomocy dziecku są zgodne z zawartymi w opiniach i orzeczeniach zaleceniami.

          

Nauczanie indywidualne zgodnie z ministerialnymi wytycznymi jest realizowane w domu ucznia pod opieką prawnego opiekuna lub osoby dorosłej wyznaczonej przez prawnego opiekuna. Uczeń może uczestniczyć we wszystkich zajęciach pozalekcyjnych rozwijających jego zainteresowania i społeczno-emocjonalny rozwój. Ta forma nauczania przyznawana jest na podstawie orzeczenia o indywidualnym nauczaniu, które poparte zostało zaświadczeniem lekarza specjalisty (psychiatry, neurologa, chirurga, itp). W zależności od etapu edukacji przyznawany jest różny wymiar godzin. Rodzic, którego dziecko korzysta z nauczania indywidualnego otrzymuje decyzję, która zawiera informacje ogólne o uczniu oraz plan lekcji i listę uczących go nauczycieli.

Ścieżka zindywidualizowanego nauczania realizowana jest w szkole. Uczeń uczestniczy we wszystkich lekcjach, a pojedyncze z nich realizowane są indywidualnie (np. Gdy klasa ma matematykę, uczeń w tym samym czasie wychodzi na swoją indywidualną lekcję matematyki z innym nauczycielem do oddzielnej sali). Uczeń może otrzymać zindywidualizowaną ścieżkę nauczania z jednego przedmiotu lub z kilku. Ta forma nauczania przyznawana jest na podstawie opinii po badaniach w poradni psychologiczno-pedagogicznej i poparta jest zaświadczeniem lekarskim lub opinią szkoły. W zależności od etapu edukacji przyznawany jest różny wymiar godzin. Potrzebę i celowość przyznania zindywidualizowanej ścieżki nauczania poradnia każdorazowo zobowiązana jest  skonsultować ze szkołą.

Rewalidacje to zajęcia dodatkowe, obowiązkowe, realizowane przed lub po lekcjach z nauczycielem specjalistą w wymiarze dwóch godzin. Ta forma pomocy przyznawana jest na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydawanego przez poradnie psychologiczno-pedagogiczną. Dla uczniów korzystających z rewalidacji tworzony jest Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET), który jest realizowany podczas zajęć lekcyjnych i godzin rewalidacji. Rewalidacja ma na celu maksymalne wzmacnianie mocnych stron dziecka przy jednoczesnym usprawnianiu towarzyszących mu dysfunkcji.

 

Dlaczego w szkole potrzebny jest pedagog.
Czemu służy pomoc psychologiczno- pedagogiczna.

Pomoc psychologiczno – pedagogiczna polega między innymi na diagnozowaniu   środowiska ucznia, rozpoznawaniu jego potencjalnych możliwości i potrzeb oraz umożliwieniu ich zaspokojeniu. Polega też na rozpoznawaniu przyczyn problemów w nauce i niepowodzeń szkolnych oraz na wspieraniu uczniów zdolnych, z zainteresowaniami i pasją.
W razie potrzeby – organizowane są różne formy pomocy psychologiczno- pedagogicznej i
podejmowane są działania profilaktyczno- zapobiegawcze. Pomoc psychologiczno- pedagogiczna ma wspierać uczniów metodami aktywnymi w kierunku dalszego kształcenia i rozwoju.
Na wsparcie mogą liczyć także nauczyciele i rodzice:
– w działaniach wychowawczych i wyrównujących szanse edukacyjne dzieci i młodzieży,
– w dostosowaniu do potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostaniu wymaganiom,
– w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
– w umożliwianiu rozwoju umiejętności wychowawczych,
– w podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.

Podstawowym zadaniem pedagoga w szkole jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, rozpoznawanie indywidualnych potrzeb dzieci oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych. Określenie form i sposobów udzielenia pomocy uczniom, odpowiednio dobieranie ich do rozpoznawanych potrzeb. Poza tym ważnym działem pracy pedagoga w szkole jest organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli, działanie na rzecz zorganizowanej opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej. Bardzo istotne jest również – koordynowanie współpracy szkoły z domem.

W związku z tym pedagog ściśle współpracuje z instytucjami zewnętrznymi:

Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną, która zajmuje się prowadzeniem badań i działań diagnozujących uczniów, w tym diagnozowaniem potencjalnych możliwości oraz wspieraniem mocnych stron ucznia, sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju dziecka. Określa formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działania profilaktyczne, mediacyjne, interwencyjne wobec uczniów, rodziców i nauczycieli. Organizuje i prowadzi różne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej zapewniając uczniom minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia. Wspieranie wychowawców klas i nauczycieli w zespołach wychowawczych, w działaniach profilaktyczno- wychowawczych.

Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej i Dzielnicowym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, które pomagają i wspierają rodziny w trudnych sytuacjach materialnych i społecznych. Pomagają mieszkańcom po wcześniejszym wywiadzie środowiskowym przeprowadzonym przez pracownika socjalnego. Organizują i koordynują całość działań na rzecz osób potrzebujących wsparcia.

Świetlicą Socjoterapeutyczną SOCJO, która pomaga dzieciom będącym w trudnej sytuacji rodzinnej. Jej celem jest organizowanie wszelkich działań ukierunkowanych na wspieranie oraz rozwój rodziny w znaczących dla jej funkcjonowania sferach: edukacja, profilaktyka, terapia, rekreacja i kultura, w szczególności wspieranie rodzin, które znalazły się w trudnej dla siebie sytuacji życiowej. Wszelkie zapytania można kierować na adres: swietlica.socjo@interia.pl lub kom. 664 -748 -137, 512 -700 -685

Skip to content